Rok jubileuszowy Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej zakończył się koncertem galowym „Gospel Sounds”. Podczas uroczystej części oficjalnej wręczone zostały liczne nagrody, a następnie zabrzmiały niespotykane w białostockich salach koncertowych dźwięki gospel. Czy trzeba dodawać, że zachwycona publiczność bujała się i klaskała razem z chórem, a koncert zwieńczyła gorąca owacja na stojąco?
Część oficjalną rozpoczęły zaszczyty i przyjemności. W imieniu Prezydenta RP Wojewoda Podlaski wręczył artystom nagrody. Kierownik Chóru, prof. Violetta Bielecka otrzymała Odznakę Honorową Województwa Podlaskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie upowszechniania kultury muzycznej, chórzyści natomiast – za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki. Brązowe medale za wieloletnią służbę otrzymało kilkunastu chórzystów, którzy są w zespole od dziesięciu lat.
Trzon Chóru OiFP tworzyły dwa zespoły chóralne prowadzone wcześniej przez prof. Bielecką: żeński Schola Cantorum Bialostociensis oraz mieszany kameralny Cantica Cantamus, co pozwoliło w zaledwie dziesięć lat stworzyć jeden z najlepszych, jak się powszechnie uznaje, chór w kraju.
Zespół, który Białostocczanie znają doskonale z klasycznego repertuaru, tym razem przygotował dość niezwykłą ucztę muzyczną. W programie tego wieczoru znalazł się szereg tradycyjnych melodii negro spirituals, a także „Navidad Nuestra” Ariela Ramíreza i Msza gospel Roberta Raya.
Na fortepianie grała Monika Bierć, a jako soliści wystąpili tego wieczoru Monika Sasinowska, Magdalena Masiewicz, Hanna Różankiewicz, Paulina Malinowska, Paweł Cichoński, Mateusz Stachura, Maciej Nerkowski oraz Bogdan Kordy. W przygotowaniu zespołu i solistów pomógł Brian Fentress – kompozytor i dyrygent, który prowadzi warsztaty śpiewu gospel.
W „Navidad Nuestra” towarzyszył chórzystom zespół Sierra Manta, specjaliści od etnicznych i folkowych rytmów. Wystąpili w składzie: Marek Kaim – quena, sikus, bombo, Ireneusz Wójcicki – charango, sikus, gitara klasyczna, Grecco Calderón Chávez – gitara klasyczna, sikus, Krzysztof Łabaz – gitara basowa i Janusz Wawrzała – bombo, sikus, instrumenty perkusyjne. Towarzyszył im gościnnie Ariel Ramírez – nie tylko imiennik, ale i wnuk słynnego kompozytora.
W przerwie koncertu publiczność mogła obejrzeć wystawę „10-lecie Chóru OiFP w obiektywie”, przygotowaną na koncert jubileuszowy.
W Mszy gospel grali Chórowi Max Fedorov – fortepian, Karol Sypytkowski – kontrabas i gitara basowa oraz Wojciech Bronakowski – perkusja, czyli The Consonance Trio.
– To jest ukłon w stronę publiczności. Publiczność zna nas raczej z poważnego repertuaru, klasycznego, a chciałam pokazać, że Chór czuje również muzykę gospel. I to nam się udało – mówiła po koncercie Adamowi Klimiukowi prof. Violetta Bielecka. – Czuję się spełniona, tak jak każda matka, kiedy urodzi dziecko. Moje dziecko ma już dziesięć lat! To jest niesamowita satysfakcja, zadowolenie i radość, kiedy grono wielu ludzi, właściwie 60 osób, prezentuje tak wysoki poziom artystyczny. (...) To było piękne, efektowne podsumowanie tej ciężkiej, dziesięcioletniej pracy.
Pod koniec koncertu Chórzyści sprawili prof. Bieleckiej niespodziankę i wręczyli opiekunce kamerton na marmurowym postumencie – „aby go nie zgubiła” – dziękując za dziesięć lat prowadzenia zespołu i wspólnej pracy.
fot. M. Heller
Sponsor koncertu

![]()



