BiletyDoFilharmonii.pl

Aktualności

PAWEŁ DOBRZYCKI NAGRODZONY!

Projekt scenograficzny Pawła Dobrzyckiego do „Traviaty” – premiera w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku w 2013 r.) w reż. R. Skolmowskiego – został zakwalifikowany na ogólnoświatową wystawę World Stage Design w Taipei na Tajwanie jako jedyna polska praca operowa!

Opera i Filharmonia Podlaska

„Traviata”, fot. M. Heller

 

World Stage Design (obecna edycja 1–9 lipca 2017 w National University of the Arts, Taipei) to odbywająca się co cztery lata w różnych częściach świata największa i najbardziej prestiżowa prezentacja prac scenograficznych, której towarzyszy konkurs studenckich prac dyplomowych, dyskusje, prezentacja wydawnictw oraz kongres OISTAT. Organizatorzy oczekują udziału ekspertów i scenografów z ponad 50 krajów (z Polski poza pracą Pawła Dobrzyckiego pokazane zostaną projekty Agaty Skwarczyńskiej do „Trędowatej” (Teatr Polski w Bydgoszczy, 2014) oraz „Antoniusza i Kleopatry” (Teatr im. Jaracza w Łodzi, 2016).

 

Opera i Filharmonia Podlaska

„Traviata”, fot. M. Heller

 

Profesorowi Dobrzyckiemu serdecznie gratulujemy wspaniałego wyróżnienia!

Zapraszamy też przy tej okazji na nadal eksponowaną w Sali Wystawowej OiFP wystawę Pawła Dobrzyckiego „Sceny teatralne 1979–2016”, na której prezentujemy ponad 300 projektów scenograficznych i kostiumowych autorstwa artysty. Można ją oglądać do 5 lutego 2017 roku.

 

Opera i Filharmonia Podlaska

P. Dobrzycki podczas wernisażu wystawy, fot. M. Heller

 

PAWEŁ DOBRZYCKI
Jeden z najwybitniejszych polskich scenografów teatralnych i pedagogów. Absolwent Wydziału Architektury Politechni­ki Krakowskiej im. T. Kościuszki (1980) i Studium Scenografii Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie (1981). W latach 1984–2001 wykładał projektowanie scenografii na krakowskiej ASP. Prowadził seminarium scenograficzne na Wydziale Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie i był konsultantem studentów sce­nografii Saint Martin’s School of Art w Londynie (1985–1992). Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (w latach 2000–2011 kierownik Kate­dry Scenografii, obecnie dziekan Wydziału Scenografii). Promo­tor i recenzent dyplomów, opiekun artystyczny początkujących scenografów. Twórca około 300 scenografii zrealizowanych w teatrach w kraju i za granicą. Zajmuje się też reżyserią świa­teł, rysunkiem, malarstwem, projektowaniem architektonicz­nym dla teatrów, projektowaniem wystaw scenograficznych, sporadycznie reżyserią. Współpracował z wieloma polskimi teatrami dramatycznymi i operowymi, Teatrem Telewi­zji. Do najistotniejszych jego prac za granicą zaliczają się spektakle: „Iwona, księżniczka Burgunda” W. Gom­browicza w Théâtre Espace Acteur w Paryżu oraz w Deutsches Nationaltheater w Weimarze (reż. G. Dylag), „Żegnaj, Judaszu” I. Iredyńskiego w Teatrze im. M.N. Jermołowej w Moskwie (reż. B. Hussakowski), „Tartuffe” Moliera w Dramteatrze w Omsku (we własnej reżyserii), „Hamlet” W. Szekspira w Theatro Porta w Atenach (reż. A. Visnevsky), „Schneewittchen” M. Walsera dla Zurich Summer Festival w Szwajcarii (reż. R. Straub). Autor projektów do cyklu przedstawień opartych na tragedii antycznej „Siedmiu przeciw Tebom” oraz „Antygona” i „Król Edyp”, wystawionych w Teatrze Antycznym w Epidauros (reż. Y. Kimoulis). Do jego istotnych osiągnięć należą projekty do megaprodukcji operowych: „Lady Makbet” w Nowosybirskim Teatrze Opery i Baletu (reż. H. Baranowski) w stulecie urodzin kompozytora oraz dwóch produkcji Opery Wro­cławskiej w Hali Stulecia we Wrocławiu – „Borysa Godunowa” (reż. J. Aleksandrow) i „Makbeta” (reż. B. Berger-Gorski). W 2012 roku otrzymał Teatralną Na­grodę Muzyczną im. J. Kiepury za najciekawszą scenografię w teatrze muzycznym i operowym za musical „Shrek” w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Projektant wielu wystaw scenograficznych oraz autor szeregu wystaw indy­widualnych i zbiorowych. Juror polskich festiwali i konkur­sów teatralnych. Naj­nowsze prace to „Traviata” dla Opery Wrocławskiej (gdzie jest au­torem inscenizacji), „Dowód na istnienie drugiego” M. Wojtyszki w Teatrze Narodowym w Warszawie oraz musical M. Wojtyszki i K. Dębskiego „Rękopis znaleziony w Saragossie” wg J. Po­tockiego – oba spektakle w reżyserii autora i ze scenografią P. Dobrzyckiego.

 

Źródło