To już drugi koncert artystów OiFP na Malcie – tym razem mikołajkowy. Kwartet im. Aleksandra Tansmana z towarzyszeniem Leszka Sokołowskiego i Kariny Komendery wystąpi w San Anton Palace w Attard.
Pałac San Anton to oficjalna siedziba prezydentów Malty i piękny zabytkowy budynek. Pierwotnie zbudowany około 1600 roku jak letnia willa dla Antoine de Paule. Gdy de Paule został wybrany Wielkim Mistrzem Zakonu Maltańskiego, pałac przebudowano w latach 1623–1636 na główną rezydencję letnią Wielkiego Mistrza. Od uzyskania niepodległości przez Maltę w 1964 roku służy jako oficjalna rezydencja prezydenta państwa.
Dzięki inicjatywie Ambasador RP na Malcie Jolanty Janek i we współpracy z Konsulatem Honorowym Malty w Białymstoku udało się zainicjować współpracę kulturalną pomiędzy Białymstokiem a Maltą. Współpracy, o której można by powiedzieć, że była kwestią czasu – Białystok jest miastem partnerskim dla tamtejszej Sliemy.
To właśnie artystki OiFP miały zaszczyt uświetnić swoimi wykonaniami uroczystość z okazji Święta Niepodległości, w związku z czym wystąpiły 18 listopada w Corinthia Hotel w obecności Pani Ambasador. Swą osobą zaszczyciła występ również sama Prezydent Malty Marie-Louise Coleiro Preca.
Fot. materiały własne Artystów. Pierwsza przy mikrofonie Ambasador RP na Malcie Jolanta Janek, druga Prezydent Malty Marie-Louise Coleiro Preca. Śpiewa Joanna Krasuska-Motulewicz, przy fortepianie Anna Krzysztofik-Buczyńska.
6 grudnia po raz kolejny Malta ugości artystów OiFP, tym razem w specjalnym koncercie w Pałacu Prezydenckim. Kwintet fortepianowy A-dur „Pstrąg” Franza Schuberta zaprezentuje Kwartet im. Aleksandra Tansmana w pomniejszonym składzie Rafał Dudzik (skrzypce), Jakub Grabe-Zaremba (altówka) i Joanna Dudzik (wiolonczela), a towarzyszyć im będą Leszek Sokołowski (kontrabas) oraz Karina Komendera (fortepian). W podobnym składzie muzycy zagrali „Pstrąga” przez białostocką publicznością pod koniec maja br.
To wspaniała okazja, aby prezentować kunszt artystów na co dzień związanych z OiFP. Jesteśmy dumni i zaszczyceni, że nasi artyści prezentują godnie instytucję podczas wydarzeń o charakterze oficjalnym i na wysokim szczeblu dyplomatycznym!
6 grudnia 2016
KWARTET IM. ALEKSANDRA TANSMANA
Rafał Dudzik – skrzypce
Jakub Grabe-Zaremba – altówka
Joanna Dudzik – wiolonczela
LESZEK SOKOŁOWSKI – kontrabas
KARINA KOMENDERA – fortepian
Program:
Franz Schubert – Kwintet fortepianowy A-dur „Pstrąg”, D. 667, op. posth. 114
Allegro vivace
Andante
Scherzo: Presto
Tema con variationi: Andantino – Allegretto
Allegro giusto
KWARTET IM. ALEKSANDRA TANSMANA
Kwartet powstał w 2008 r. jako jeden z zespołów kameralnych Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku. Pomysłodawcami powstania i założycielami zespołu byli koncertmistrzowie Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Artyści propagują muzykę kameralną najwyższej klasy, ze szczególnym uwzględnieniem kompozycji wybitnego polskiego kompozytora A. Tansmana. Członkowie Kwartetu są absolwentami najlepszych polskich akademii muzycznych, gdzie studiowali pod kierunkiem wybitnych pedagogów: prof. T. Gadziny, J. Jakimowicz-Jakowicz, prof. I. Wojciechowskiej, prof. W. Promińskiego, prof. I. Albrecht, prof. A. Zielińskiego. Doskonaląc swój warsztat uczestniczyli w studiach podyplomowych i kursach mistrzowskich prowadzonych przez artystów i profesorów należących do czołówki światowej, takich jak M. Jaszwili, T. Tomaszewski, P. Janowski, R. Staar, H. Beyerle, P. de Clerck, H. Kobayashi, C. Lelong, H. Rohde, F. Schwartz, J. Diesselhorst, C. Ilea, F. Peticelli, Kwartet Camerata i Philharmonia Quartett Berlin. Z Kwartetem współpracują najwybitniejsi muzycy polscy i zagraniczni, jak np. K. Kenner (USA) czy prof. T. Strahl. Zespół jest zapraszany na najbardziej prestiżowe festiwale polskie, m.in. Laboratorium Muzyki Współczesnej i Sanus per Artem. W obecnym składzie (Rafał Dudzik – skrzypce, Magdalena Grzyb – II skrzypce, Jakub Grabe-Zaremba – altówka i Joanna Dudzik – wiolonczela) zespół koncertuje od 2014 roku.
Rafał Dudzik
Jakub Grabe-Zaremba
Joanna Dudzik
LESZEK SOKOŁOWSKI
Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Białymstoku pod kierunkiem R. Kukiełki oraz Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie – Filia w Białymstoku (obecnie Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku), początkowo u M. Stadnickiego, dyplom uzyskując pod kierunkiem prof. A. Mysińskiego (1985). Umiejętności doskonalił na kursie mistrzowskim w Salzburgu, w klasie prof. K. Stolla – pierwszego kontrabasisty Filharmonii Berlińskiej. Obecnie jest profesorem klasy kontrabasu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku oraz kontrabasistą (I głos) Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz nauczycielem w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku. W latach 1996–2012 pełnił na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku funkcję dziekana i prodziekana. Od 2013 r. jest kierownikiem Zakładu Instrumentów Smyczkowych. W kwietniu 2009 r. otrzymał tytuł Profesora Sztuk Muzycznych nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Działalność koncertową prowadzi jako solista i kameralista, gra w orkiestrach symfonicznych, współpracuje z Kwartetem Camerata oraz Kwartetem Polskim Deutsche Berlin, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie. Jest też kierownikiem i założycielem orkiestry kameralnej „Sinfonia Academica”.
KARINA KOMENDERA
Absolwentka Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. w Bielsku-Białej w klasach fortepianu i saksofonu (2006), a następnie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie fortepianu prof. P. Skrzypka (2011) oraz Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (2012). Laureatka wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych. Nagradzana stypendiami Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz wydziału kultury i sztuki rodzinnego Bielska-Białej za wybitne osiągnięcia naukowe i artystyczne. W latach 2007–2009 stypendystka Gold Country Piano Institute w Kalifornii (USA). Jako solistka i kameralistka koncertowała na scenach w Polsce, Austrii, Włoszech, Rumunii, Litwie, Rosji, Szwajcarii, Norwegii, Japonii i USA. W 2010 r. zadebiutowała jako solistka na scenie off-off-Broadway La MaMa Experimental Theatre Club w Nowym Jorku w spektaklu-recitalu Białostockiego Teatru Lalek „Chopin – an Impression”, rozpoczynając międzynarodową trasę koncertową. Współpracuje również z solistami teatrów muzycznych w całym kraju, wykonując repertuar musicalowy. Warsztat pianistyczny doskonaliła m.in. u G. Scotta (Royal Northern College of Music), T. Hechta (Singapore College of Art), J. Perry’ego (Juilliard School), J. Larsena, K. Kennera i wielu polskich artystów. Uczestniczka festiwali i kursów interpretacji, m.in. w Weronie (Gaetano Zinetti Chamber Music), Tronheim (Poland–Norway Piano Duo Cultural Bridge) i Nevada City (Gold Country Piano Institute). W latach 2010–2014 organizator i kierownik muzyczny Międzynarodowych Warsztatów Gospel w Bielsku-Białej. Pianistka orkiestry symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej, akompaniator i korepetytor wokalny. Saksofonistka Big Bandu OiFP. Doktorantka, pracuje na stanowisku asystenta w klasach fortepianu i kameralistyki (akompaniator klas saksofonu, klarnetu i perkusji) Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na wydziale w Białymstoku.
![]()




