Dziś obchodzimy 178. rocznicę urodzin Georges’a Bizeta! Z tej okazji organizujemy akcję promocyjną. Bilety na spektakle "Carmen" w najbliższy weekend (29 i 30 października) będzie można kupić przez 24 godziny od momentu uruchomienia rabatu, czyli do środy do godz. 13.00, ze zniżką 25%.
Kod rabatowy do zakupu biletów online:
urodzinyBizeta
W kasie należy powołać się na hasło: “urodziny Bizeta”.
KUP BILET 25% TANIEJ!
SOBOTA 29.10.2016
NIEDZIELA 30.10.2016
Dzieło, które zapewniło Bizetowi pośmiertną sławę, przyczyniło się bezpośrednio do jego śmierci. Klęska premiery „Carmen” najprawdopodobniej wywołała następujące jeden po drugim ataki serca, a to w połączeniu z wysoką gorączką i stanem psychicznego wyczerpania doprowadziło do śmierci kompozytora w nocy z 2 na 3 czerwca 1875 roku.
– Prapremiera, w obecności Delibes’a, Gounoda, d’Indy’ego, Masseneta, Offenbacha, Thomasa, Alphonse’a Daudeta i Aleksandra Dumasa syna, poniosła legendarne fiasko, nie ze względu na muzykę wszakże (którą uznano za „dziwaczną”), lecz na szokujący temat i sławetne, niedopuszczalne we Francji „mieszanie gatunków”, które pogłębiało się z każdym kolejnym aktem: entuzjastycznie oklaskiwany po I akcie i otoczony wielbicielami Bizet został na końcu sam na sam ze swoją klęską – pisze Piotr Kmiński w przewodniku „Tysiąc i jedna opera”. – Część prasy domagała się wręcz, by zakazano tego „kastylijskiego wyuzdania”. Opera nie zebrała jednak bynajmniej samych negatywnych opinii (rozentuzjazmowany Theodore de Banville pisał w „Le National” o „boskim języku, wyrażającym trwogi, szaleństwa, niebiańskie tęsknoty istoty ludzkiej, która, ulepiona z błota i błękitu, jest na tej ziemi tylko przechodniem i wygnańcem” i o „orkiestrze przemawiającej niby boży stwórca i poeta”), do tego zaś poczęła szybko przyciągać publiczność, którą zwabiła atmosfera skandalu.
Po śmierci Bizeta świat uznał wielkość „Carmen”. W 1875 roku do głębi wstrząsnęła Czajkowskim, to dla niej Nietzsche zerwał wieloletnią przyjaźń z Wagnerem. W „Poza dobrem i złem” pisał: Bizet, ten ostatni geniusz, któremu objawiła się nowa zwodniczość i krasa, co odkrył cząstkę muzycznego Południa, a pierwszą zasadę swojej estetyki formułuje w ten sposób: to, co dobre, jest lekkie, co boskie delikatnymi bieży stopami.
Dzieło Georges'a Bizeta, największe osiągnięcie opery francuskiej XIX wieku, było pierwszą we Francji operą realistyczną i od razu wywołało skandal obyczajowy, który trudno nam dziś zrozumieć. Żywiołowość, temperament, pasja tej muzyki są ponadczasowe, a historia pięknej Carmen pod romantyczną sukienką odsłania żywe przecież pragnienie pożądania i bycia pożądanym.
Habanerę, pieśń wolnej miłości, w tym sezonie na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej zaśpiewają trzy wspaniałe artystki: Iryna Zhytynska (wystąpi w „Carmen” 29 i 30 października) i Joanna Krasuska-Motulewicz (4 i 5 listopada), Agnieszka Rehlis (6 listopada).
Agnieszka Rehlis w latach 1996–2007 była solistką Opery Wrocławskiej, zrealizowała tam wiele znaczących ról. Z Operą Wrocławską odbyła tournée po Niemczech, Holandii, Belgii, Anglii, Irlandii, Francji, Włoszech i Tajwanie. W 2003 roku Artystka zadebiutowała w Teatrze Wielkim. Artystka wykonuje głównie dzieła oratoryjne i kantaty (w repertuarze posiada ich ponad sześćdziesiąt – od utworów J.S. Bacha do kompozycji K. Pendereckiego). Wykonywała wszystkie kompozycje oratoryjne K. Pendereckiego, w tym trzy premiery nowych dzieł Maestro w Polsce i za granicą. Koncertowała w salach filharmonii w Polsce i w Europie. Występowała z takimi dyrygentami jak: J. Bělohlávek, Sir A. Davis, V. Giergiev, G. Chmura, L. Foster, M. Guidarini, G. Dudamel, J. Kaspszyk, K. Kord, K. Penderecki, P. Summers, B. Tovey, A. Wit czy Long Yu. Wzięła udział w pierwszej produkcji scenicznej opery „Pasażerka” M. Weinberga na Festiwalu w Bregencji (reż. D. Poutney) oraz w gościnnym spektaklu baletowym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pt. „Chopin” w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu. W roku 2014 zadebiutowała w „Pasażerce” w Houston Grand Opera oraz w Nowym Jorku podczas Lincoln Center Festival, zaś w roku 2015 zadebiutowała w tej roli w Lyric Opera of Chicago.
Iryna Zhytynska od 2007 roku związana jest z Operą Wrocławską, gdzie występuje m.in. w operach G. Verdiego: „Rigoletto” (Magdalena), „Nabucco” G. Verdiego (Fenena), „Otello” (Emilia), W.A. Mozarta: „Don Giovanni” (Zerlina), „Così fan tutte” (Dorabella), „Czarodziejski flet” (Papagena), a także w „Borysie Godunowie” M. Musorgskiego (Maryna Mniszek) i „Kniaziu Igorze” A. Borodina (Kończakówna) oraz w rolach tytułowych w „Samsonie i Dalili” C. Saint-Saënsa i „Carmen” G. Bizeta. Śpiewa gościnnie w wielu teatrach europejskich, m.in. Teatro Real w Madrycie czy Teatro de la Maestranza w Sewilli. Na deskach Teatro Arriaga w Bilbao występowała jako Zefka w „Zapiskach tego, który zniknął” L. Janáčka. Gościła też w Teatro ABAO-OLBE w Bilbao i w Teatro Reggio w Turynie z partią Olgi. W Polsce pojawiła się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie jako Karczmarka w „Borysie Godunowie” M. Musorgskiego, w Teatrze Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu jako Charlotte w „Wertherze” J. Masseneta czy w Operze Krakowskiej jako Carmen z opery Bizeta i Księżniczka Klarysa w „Miłości do trzech pomarańczy” S. Prokofiewa). W kwietniu zadebiutowała we Florencji w Teatro del Maggio Musicale Fiorentino ze słynną produkcją „Jolanta” M. Trelińskiego. W Bizetowską Carmen wcielała się we Wrocławiu, w Krakowie, w Rumunii i w Niemczech na festiwalu operowym Gut-Immling. Partnerowali jej na scenach i estradach tak wybitni śpiewacy, jak L. Nucci czy R. Alagna. Występowała pod batutą cenionych dyrygentów, takich jak V. Gergiev, G. Noseda, J. Hämäläinen, M.Á. Gómez Martínez, Ch. Imamura, K.L. Wilson, R. Tolomelli, Ł. Borowicz, G. Chmura, E. Volynsky, B. Akiki i S. Kochanowski.
Joanna Krasuska-Motulewicz jest finalistką i laureatką konkursów wokalnych, takich jak: Międzynarodowy Konkurs Wokalny „Le Grand Prix de l’Opera” w Bukareszcie, Międzynarodowy Konkurs Wokalny „cantateBach!” w Greifswaldzie, Ogólnopolski Konkurs Wokalny w Dusznikach-Zdroju oraz Ogólnopolski Konkurs Moniuszkowski „Aria i Pieśń Wieczorna” w Białymstoku. Współpracuje z zespołami muzyki dawnej – Il Tempo i La Tempesta oraz Kwartetem Wokalnym Tempus, z którymi koncertuje w kraju i za granicą. W 2013 roku rozpoczęła współpracę z Opera Classica Europa, gdzie wcieliła się w postać Feneny w operze „Nabucco” G. Verdiego pod batutą H. Richtera. Od października 2013 jest uczestniczką Akademii Operowej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W listopadzie 2015 zadebiutowała tam jako Marta w „Strasznym dworze” S. Moniuszki. W styczniu 2015 zadebiutowała w Operze we Frankfurcie nad Menem jako Bronka w „Pasażerce” M. Weinberga, a w sezonie 2015/2016 pojawiła się jeszcze w operach G. Pucciniego „Gianni Schicchi” oraz „Siostra Angelica” i w „Das schlaue Füchslein” L. Janáčka. W maju 2016 jako Bronka w „Pasażerce” zadebiutowała na deskach Opery Wiedeńskiej. W repertuarze ma ponad 30 partii, m.in. takich kompozytorów, jak J.S. Bach, W.A. Mozart, L. van Beethoven, A. Dvořák, S. Moniuszko, G. Mahler, K. Szymanowski, I. Strawiński, G. Verdi, M. Bembinow. Solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej, występuje w operach „Carmen” G. Bizeta, „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta, „Traviata” G. Verdiego, „Straszny dwór” S. Moniuszki, musicalach „Skrzypek na dachu” J. Bocka i „Korczak” Ch. Williamsa.
Fot. M. Heller