BiletyDoFilharmonii.pl

Aktualności

3.09.2016 | KONCERT INAUGURACYJNY VI OKMD

Koncert inauguracyjny VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku odbędzie się w sobotę 3 września o g. 19.00. Usłyszymy Koncert skrzypcowy Zbigniewa Bagińskiego oraz Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Pawła Kotli z udziałem Rafała Zambrzyckiego-Payne, wirtuoza skrzypiec.

– Twórczość Zbigniewa Bagińskiego mocno jest zakorzeniona w tradycji – powiedział Adam Sławiński podczas laudacji wygłoszonej w związku z przyznaniem Z. Bagińskiemu Nagrody Związku Kompozytorów Polskich za rok 2006. – Kompozytor porusza się w obszarze zdobytym już przez generacje poprzedników. Obszarze zdobytym, lecz bynajmniej nie wyeksploatowanym, jak tego dowodzą kreowane przez Bagińskiego oryginalne formy, struktury, faktury, melodie. Warto zwrócić uwagę na specyfikę „bagińskiej” organizacji formalnej, którą jest segmentacja, montażowy charakter przebiegu. Sam kompozytor żartobliwie porównuje ten sposób postępowania do przeskakiwania z kanału na kanał przy pomocy pilota w czasie oglądania telewizji. Niektórzy krytycy czynili mu zarzuty z powodu owej nieciągłości. Zapominali, że podobnie postępował np. Igor Strawiński. Dbałość o formę posunięta do cyzelatorstwa nie oznacza niwelowania napięć, dźwiękowej entropii. Jest odwrotnie. Dzięki wspomnianej „montażowej” procedurze akcja muzyczna, niczym w ciekawie zmontowanym filmie, nigdy nie jest nużąca. (polmic.pl)
Koncert skrzypcowy jest kwintesencją stylu Zbigniewa Bagińskiego.

Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego odsłania kunszt kompozytora.
– Większość tematów zbudowana została w oparciu o folklor, ludowe melodie uległy tu jednak daleko idącym modyfikacjom i przetworzeniom – pisze Maciej Jabłoński w „Przewodniku po muzyce koncertowej”. – Pierwsza spośród 3 części Koncertu (Intrada) rozwija się na bazie trzech skontrastowanych tematów: dynamicznego, dysonansowego oraz śpiewnego. (...) Kolejna część dzieła zbudowana została z dwóch ogniw o zróżnicowanym charakterze: Capricco notturno oraz Arioso. Finał, zatytułowany jako Passacaglia, toccata e corale, jest najobszerniejszym ogniwem dzieła. Otwierający go temat Passacaglii przewija się przez różne grupy instrumentalne, faktura nabiera stopniowo coraz większego zagęszczenia – efektem nawarstwiania napięcia jest kulminacja. Gwałtownie wyciszona pozwala wybrzmieć wyrazistej Toccacie, po której chorał wieńczy dzieło.

plakat 3wrzesnia inauguracjaOKMD

VI OGÓLNOPOLSKI KONKURS MŁODYCH DYRYGENTÓW
IM. W. LUTOSŁAWSKIEGO W BIAŁYMSTOKU
KONCERT INAUGURACYJNY

3 WRZEŚNIA 2016
SALA KONCERTOWA | UL. PODLEŚNA 2 | g. 19.00

Zbigniew Bagiński (ur. 1949)
Koncert skrzypcowy
Libero. Celere
Tardo. Con lentezza
Alla breve. Più presto

Witold Lutosławski (1913–1994)
Koncert na orkiestrę
I. Intrada (Allegro maestoso)
II. Capriccio notturno e arioso (Vivace)
III. Passacaglia, toccata e corale (Andante con moto. Allegro giusto)

Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Paweł Kotla – dyrygent
Rafał Zambrzycki-Payne – skrzypce

 

Kotla fot W Wojtkielewicz

PAWEŁ KOTLA
Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasach dyrygentury symfoniczno-operowej prof. R. Dudka i prof. B. Madeya. Studia podyplomowe w zakresie muzykologii i praktyki wykonawczej muzyki dawnej ukończył na Uniwersytecie Oksfordzkim u A. Parrotta. Wiedzę swą uzupełniał także na kursach muzycznych w Wiedniu, Sienie, Innsbrucku i Bressanone oraz u legendarnego fińskiego profesora J. Panuli. Od 20 lat mieszka w Londynie, gdzie pracował jako dyrygent London Symphony Orchestra. Był także dyrektorem artystycznym jednego z największych polskich programów kulturalnych 2011 roku – I, CULTURE Orchestra, oficjalnej orkiestry polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, która wystąpiła w najważniejszych salach koncertowych Europy. W swojej karierze zawodowej miał okazję współpracować z największymi sławami światowej dyrygentury, otrzymując doskonałe opinie od takich mistrzów batuty jak Sir C. Davis, Sir S. Rattle, Sir N. Marriner, Y. Temirkanov i A. Parrott. W 1995 roku z okazji 300. rocznicy śmierci H. Purcella zorganizował i poprowadził w Warszawie koncert polskiej orkiestry instrumentów barokowych Arte dei Suonatori – po raz pierwszy w pełnym składzie. W latach 1996–1998 pełnił kolejno rolę dyrektora artystycznego w Oxford Symphony Orchestra i Oxford University Philharmonia. W latach 1997–1998 pracował jako dyrygent-asystent przy Guildhall School of Music and Drama w Londynie, szczególnie ściśle współpracując z tamtejszym prestiżowym Wydziałem Studiów Operowych. Prócz tego od 1998 roku przez pięć lat pracował regularnie jako dyrygent-asystent z obecnym szefem Filharmoników Berlińskich Sir S. Rattle. Jego zainteresowania artystyczne prócz opery, muzyki współczesnej i repertuaru klasycznego, obejmują także muzykę dawną. W 2008 roku wyróżniony został szczególnie prestiżowym zaproszeniem: jako pierwszy polski dyrygent wystąpił dla europosłów z Młodzieżową Orkiestrą Unii Europejskiej (EUYO) na koncercie w Sali Obrad Parlamentu Europejskiego w Strasburgu, otwierając uroczystości obchodów 50-lecia Parlamentu. W 2009 roku jako pierwszy polski dyrygent swojego pokolenia wystąpił z muzykami Filharmonii Petersburskiej – w opinii międzynarodowej prasy jednej z najlepszych orkiestr świata. Występował z większością polskich filharmonii, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej i Filharmonią Narodową, nagrywał z Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, współpracował z Operą na Zamku w Szczecinie i Warszawską Operą Kameralną. Dyrygował w większości krajów Europy i poza nią, m.in. z Orquestra Sinfônica Municipal de São Paulo, Drottningholms Barockensemble, City of Birmingham Symphony Orchestra, Birmingham Contemporary Music Group, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy, Państwową Filharmonią Białorusi, Narodową Orkiestrą Kameralną Gruzji – Georgian Sinfonietta i z jedną z czołowych orkiestr kameralnych Europy, London Mozart Players. Koncertował w tak prestiżowych salach koncertowych, jak Ópera São Paulo, Filharmonia Narodowa, Opera Narodowa Ukrainy im. T. Szewczenki w Kijowie, Berwaldhallen w Sztokholmie, Filharmonia Berlińska, Teatr Królewski w Madrycie, Wielka Sala Filharmonii Petersburskiej, Konserwatorium Królewskie w Brukseli oraz w Londynie w Barbican Centre, Royal Albert Hall i, jako jedyny polski dyrygent ostatnich dwóch lat, w słynnym Royal Festival Hall. Jego nagrania transmitowały stacje radiowe w Polsce, Szwecji, Słowenii, Belgii, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. W 2004 roku otrzymał medal Polskiego Związku Chórów i Orkiestr. W 2007 roku wygrał konkurs Fundacji Murray-Smith Laird i London Symphony Orchestra, dzięki któremu wyróżniony został zaproszeniem do współpracy z orkiestrą w ramach prestiżowego programu objętego osobistym patronatem Sir C. Davisa. W 2011 roku był też w gronie 20 muzyków nominowanych przez polskich krytyków do nagrody „Paszport Polityki”. W 2016 roku otrzymał z rąk Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego najstarsze odznaczenie regionalne w Polsce – Złotą Odznakę Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego. Od 2016 roku związany z Operą i Filharmonią Podlaską jako kierownik artystyczny i pierwszy dyrygent.

 

Rafal Zambrzycki

RAFAŁ ZAMBRZYCKI-PAYNE
Urodzony w Łodzi, pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych. Jest absolwentem The Yehudi Menuhin School w Anglii, a także Royal Northern College of Music w Manchesterze (pod kierunkiem prof. W.Z. Li) i Herbert von Karajan Centre w Wiedniu (pod kierunkiem prof. G. Schulza). Ważny wpływ na jego rozwój miała także współpraca z Lordem Y. Menuhinem oraz prof. J. Kaliszewską i prof. M. Fuksem. Jest laureatem I nagród konkursów BBC Young Musician of the Year i Parkhouse International Chamber Music Competition w Londynie oraz II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Luksemburgu. Od 2014 r. jest koncertmistrzem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. W latach 2005–2014 był koncertmistrzem Ensemble Modern, jednego z czołowych europejskich zespołów muzycznych specjalizujących się w wykonywaniu muzyki współczesnej. Ponadto współpracuje jako gościnny koncertmistrz z Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, Scottish Chamber Orchestra oraz BBC Symphony Orchestra w Londynie. Wystąpił w wielu krajach Europy oraz w Azji, Ameryce Północnej, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Jako solista współpracował z licznymi orkiestrami, m.in. z London Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Philharmonia Orchestra, BBC Concert Orchestra, Royal Scottish National Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic, Johannesburg Philharmonic Orchestra, Sinfonia Varsovia, English Chamber Orchestra, Münchener Kammerorchester i Zürcher Kammerorchester. W 2004 r. dokonał brytyjskiej premiery Koncertu skrzypcowego A. Arutuniana i w 2009 r. polskiej premiery II Koncertu skrzypcowego H. Kulenty z NOSPR na Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Wielokrotnie wystąpił jako solista z Ensemble Modern, m.in. w „Terrain” B. Ferneyhougha (Festiwal w Salzburgu), Koncercie kameralnym A. Berga (Alte Oper we Frankfurcie, Festiwal SWR w Schwetzingen) i Concertino de printemps D. Milhauda (Kurt Weill Fest w Dessau). Ma na swoim koncie szereg nagrań płytowych i archiwalnych, m.in. dla wytwórni EMI, Champs Hill Records, Musica Sacra, Paladino, Neos oraz Ensemble Modern Medien. Tę ostatnią płytę magazyn The Strad określił jako „mistrzowską i porywającą”. Prowadził kursy mistrzowskie w Centralnym Konserwatorium Muzycznym w Pekinie, na Uniwersytecie Chińskim w Hongkongu, New World Center w Miami, Konserwatorium Muzycznym w Strasburgu oraz w Austrii, Grecji, Korei Południowej i Japonii. Jest założycielem Dimension Piano Trio, z którym występował w Wigmore Hall, St. John's Smiths Square, Cadogan Hall i Southbank Centre w Londynie, Teatro Monumental w Madrycie oraz na Festiwalu Muzycznym w Łańcucie i XII Festiwalu Beethovenowskim w Warszawie. Wraz z zespołem wielokrotnie wykonywał Koncert potrójny L. van Beethovena z orkiestrami w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Polsce i Armenii.

 

VI Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego został objęty patronatem honorowym przez: prof. dr. hab. Piotra Glińskiego Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Jerzego Leszczyńskiego Marszałka Województwa Podlaskiego oraz prof. dr. hab. Tadeusza Truskolaskiego Prezydenta Miasta Białegostoku.

Patronaty medialne: TVP Kultura, TVP3 Białystok, RMF Classic, Polskie Radio Białystok, Gazeta Wyborcza, POLMIC, O.pl, Wrota Podlasia, Bialystokonline.

Partnerami konkursu są: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Henglewscy.

Sponsor: Promotech, Nord Auto.

Fot. W. Wojtkielewicz/Polska Press, R. Masłow/Zwierciadło

Źródło