BiletyDoFilharmonii.pl

Aktualności

POLSKA PRAPREMIERA SUITY "PLUTON"

W czwartek 23 czerwca o godz. 22.00 Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na obserwację nieba nad Białymstokiem wspólnie z Pawłem Kotlą i Andrzejem Branickim, autorem książek o astronomii, inicjatorem i koordynatorem budowy Obserwatorium Astronomicznego działającego na Wydziale Fizyki Uniwersytetu w Białymstoku, uhonorowanym w ubiegłym roku nagrodą i medalem im. Włodzimierza Zonna „Za popularyzację wiedzy o Wszechświecie” przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne. Spotkanie odbędzie się na tzw. średnim tarasie opery.

Paweł Kotla, kierownik artystyczny i pierwszy dyrygent Opery i Filharmonii Podlaskiej zaprasza na koncert na zakończenie sezonu 2015/16: 

Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku zaprasza na kosmiczne zakończenie sezonu 2015/16. Usłyszymy muzykę ciał niebieskich, czyli najsłynniejszy cykl Gustava Holsta, Planety, skomponowany w latach 1913-1916 pod wpływem fascynacji astrologią. Po raz pierwszy w Polsce zabrzmi Pluton Colina Matthewsa. Dziewiąta planeta Układu Słonecznego, zdegradowana obecnie do roli planety karłowatej, odkryta została w 1930 roku, na cztery lata przed śmiercią Holsta. Matthews dopisał ją do cyklu w 2000 roku za zgodą córki kompozytora. Głos w sprawie galaktyki zabierze tego wieczoru także John Williams. Jego Suita z filmu „Gwiezdne Wojny” wraz z Orkiestrą Symfoniczną Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Pawła Kotli porwie nas na jasną stronę Mocy.

plakat koncertu 24czerwca2016

Starożytni wierzyli – a nawet mieli na to naukowe dowody w postaci matematycznych wyliczeń – że planety Układu Słonecznego, krążąc po orbitach, rozbrzmiewają muzyką. Byli przekonani, że muzyka i planety mają wpływ na charakter, stan ducha, losy człowieka i państwa. Ich średniowieczni następcy nazywali to harmonią sfer – harmonia mundi albo musica mundana. Punktem wyjścia dla każdej przedstawionej w utworze planety była ogólna symbolika astrologiczna, sposób kojarzenia poszczególnych ciał Układu Słonecznego z cechami charakteru. Jeszcze za życia Holsta została odkryta kolejna planeta – Pluton, na co kompozytor nie zareagował poszerzeniem Suity o dodatkową część. Colin Matthews za zgodą córki Holsta, także kompozytorki, Imogen Holst, stworzył rodzaj epilogu czy postscriptum. Pluton, odnowiciel sprawia wrażenie podsumowania wszystkich poprzednich części, skumulowania najbardziej nowoczesnych i niepokojących cech języka Holsta. W siedmioczęściowej suicie Planety doszukiwano się intuicji kompozytora, przeczuwającego wojnę, dziś można stwierdzić, że Holst stworzył podwaliny muzycznego stylu filmów katastroficznych i fantasy: „Gwiezdnych wojen” albo „Odysei kosmicznej”.

Trudno wyobrazić sobie "Gwiezdne wojny" bez muzyki Johna Williamsa, króla filmowych ścieżek dźwiękowych. Partyturę do tej galaktycznej sagi Amerykański Instytut Sztuki Filmowej uznał za utwór filmowy wszechczasów i rzeczywiście epopeja George’a Lucasa przemawia do widzów właśnie dzięki muzyce i jej zakorzenieniu w tradycji – motywom przewodnim Liszta i Wagnera, kolorystyce impresjonistów, a nawet muzyce średniowiecza. Te nawiązania są łatwe do wychwycenia, poczynając od neoromantycznemu wprowadzeniu tematu przewodniego (Main Title). Oszałamiającymi barwami orkiestrowymi i wielowątkową akcją muzyczną przypomina potęgę namiętności tytułowego bohatera poematu symfonicznego „Don Juan” Ryszarda Straussa. W dźwiękowym portrecie księżniczki Lei John Williams zaczarowuje tę postać tajemniczością barw. Fletowe solo, przejmowane przez ciepły dźwięk waltorni, z drżeniem w partii smyczków w tle, to przywołanie jednej z najbardziej poetyckich i malarskich scen z „Popołudnia fauna” Debussy’ego. Marsz imperialny (Temat Dartha Vadera) przypomina marsze wojskowe, ale chór puzonów i trąbek upodabnia tytułowego bohatera tej części do germańskich bohaterów Wagnerowskiego „Pierścienia Nibelungów”, a lotne figurki fletu sprawiają, że miecz Dartha Vadera drży niczym ogień w balecie „Miłość czarodziejką” Manuela de Falli albo jak skrzydełka elfów w Mendelssohnowskim scherzo w „Śnie nocy letniej”.

KONCERT SYMFONICZNY

Zakończenie sezonu artystycznego

24 CZERWCA 2016
DUŻA SCENA | UL. ODESKA 1 | godz. 19:00

Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Paweł Kotla dyrygent

Gustav Holst (1874–1934)
„Planety” op. 32 – suita na wielką orkiestrę symfoniczną

I. Mars, the Bringer of War – "Mars, zwiastun wojny" (1914)
II. Venus, the Bringer of Peace – "Wenus, zwiastunka pokoju" (1914)
III. Mercury, the Winged Messenger – "Merkury, skrzydlaty posłaniec" (1916)
IV. Jupiter, the Bringer of Jollity – "Jowisz, zwiastun radości" (1914)
V. Saturn, the Bringer of Old Age – "Saturn, zwiastun starości" (1915)
VI. Uranus, the Magician – "Uran, mag" (1915)
VII. Neptune, the Mystic – "Neptun, mistyk" (1915)

Colin Matthews (ur. 1946)
VIII. Pluto, the Renewer – "Pluton, odnowiciel" (2000, polskie prawykonanie)

***

John Williams (ur. 1932)
Suita z filmu „Gwiezdne Wojny”
I. Main Title – Główny tytuł
II. Princess Leia's Theme – Temat księżniczki Lei
III. The Imperial March (Darth Vader's Theme) – "Marsz imperialny" (Temat Dartha Vadera)
IV. Yoda's Theme – Temat Yody
V. Throne Room & End Title – "Sala tronowa" – tytuł końcowy

Partnerem koncertu jest Olsztyńskie Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne.
Sponsorem koncertu jest PROMOTECH.

 

 

Źródło