Z okazji zakończenia sezonu artystycznego 27 czerwca Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na spotkanie z muzyką brazylijską – koncert symfoniczny „Bachianas Brasileiras”. W programie utwory kompozytorów brazylijskich, Heitora Villa-Lobosa, Antônio Carlosa Gomesa oraz Oscara Lorenzo Fernándeza. Chór i Orkiestrę OiFP poprowadzi charyzmatyczny brazylijski dyrygent José Maria Florêncio.
Podczas piątkowego koncertu zamiast rytmów samby czy rumby zabrzmią zupełnie inne tematy. Orkiestra OiFP wspólnie z sopranistką Anną Mikołajczyk zaprezentuje Uwerturę do opery „Il Guarany” i Alborada z opery „Lo Schiavo” Antônio Carlosa Gomesa oraz „Batuque” Oscara Lorenzo Fernándeza. Zgromadzona publiczność usłyszy także najbardziej znane i lubiane utwory brazylijskiego kompozytora Heitora Villa-Lobosa. Miłośnicy muzyki klasycznej będą mogli podziwiać Bachianas Brasileiras nr 5 na sopran i orkiestrę wiolonczelową – suitę, w której splatają się motywy muzyki Jana Sebastiana Bacha oraz muzycznego folkloru brazylijskiego. Wysłuchają także Chôro nr 10 na chór i orkiestrę – utworu pochodzącego z niezwykle oryginalnego cyklu dzieł Heitora Villa-Lobosa.
Olbrzymia twórczość Heitora Villa-Lobosa słynie z przeplatania się różnorodnych stylów i wpływów: włoska opera werystyczna i Puccini, a równocześnie Wagner, francuski impresjonizm, widoczne są także wpływy Milhauda i Strawińskiego. Oryginalność dzieł Villa-Lobosa płynie natomiast z wykorzystywania przez kompozytora folkloru brazylijskiego, indiańskiego czy murzyńskiego. Brazylijski kompozytor w 1912 roku udał się jako członek wyprawy naukowej w głąb Brazylii, studiował tam folklor muzyczny plemion indiańskich, stając się jednym z najwybitniejszych znawców folkloru brazylijskiego. Autor szeregu zbiorów pieśni ludowych był także wielkim miłośnikiem muzyki Bachowskiej, czego niezwykle ciekawym wyrazem jest cykl suit „Bachianas Brasileiras”. Cykl ten liczy 9 utworów, a jego intrygujący tytuł pochodzi od skrzyżowania dwóch określeń symbolizujących muzykę Bacha oraz folklor brazylijski. Niezwykle płodny artystycznie kompozytor potrafił w wyjątkowo łatwy sposób dokonywać połączeń często zupełnie nieprzystawalnych do siebie pomysłów. Artur Rubinstein w swoich wspomnieniach zapamiętał genialnego kompozytora jako tego, który lubił tworzył linie melodyczne na podstawie rysów twarzy napotkanych ludzi. Suitę Bachianas Brasileiras nr 5 spośród reszty utworów wyróżnia zastosowanie partii wokalnej na tle akompaniamentu 8 wiolonczel.
JOSÉ MARIA FLORÊNCIO
W czasie swojej wieloletniej pracy prowadził koncerty symfoniczne, kameralne oraz przedstawienia operowe i baletowe, dyrygował nie tylko orkiestrami europejskimi, ale także w Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji. W Polsce pełnił funkcje: stałego dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, dyrektora muzycznego Państwowej Opery we Wrocławiu, dyrektora naczelnego oraz artystycznego Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, dyrygenta Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie (od 1991), dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu(1995-97) oraz dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Poznańskiej. Płyta z koncertami na klarnet i orkiestrę Jaquesa Bondona oraz Henriego Tomasiego, z udziałem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod jego dyrekcją, została oceniona pięcioma diapazonami, czyli najwyższą oceną fonograficzną we Francji i otrzymała tytuł Płyty Roku 2004.
ANNA MIKOŁAJCZYK
Artystka znana jest, z tego że wykonuje bardzo rozległy repertuar – od średniowiecznych pieśni świeckich, poprzez muzykę baroku i późniejszych epok, do współczesnej włącznie. W 2001 roku otrzymała nagrodę im. Z. Rayzacherowej dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej na XI Festiwalu. Jej solowa płyta, na której śpiewaczka prezentuje pieśni Karola Szymanowskiego wraz z pianistą Edwardem Wolaninemzostała wyróżniona przez Akademię Fonograficzną dwoma FRYDERYKAMI.
CENY BILETÓW:
bilet normalny: 45 zł
bilet ulgowy: 38 zł
bilet studencki: 20 zł
bilet szkolny: 15 zł
wejściówka normalna: 20 zł
wejściówka ulgowa: 15 zł
